
En af mine venner driver en webshop, og det har han gjort i nogle år efterhånden. For et halvt års tid siden installerede han et system, så hans gæster på shoppen kan skrive til ham direkte. Det er det, der kaldes for live web chat. Og efter et par måneder kunne han konstatere, at hans salg var steget med næste 20% alene på den baggrund. Det er jo helt vildt, og det gav mig inspiration til også at prøve at installere det på min webshop.
Live Chat skal passes
Jeg installerede det, og allerede samme dag fik jeg masser af henvendelser med spørgsmål, der ofte førte til ordrer. Efter få dage kunne jeg se, at det her ville øge mit salg en hel masse. Men jeg fandt desværre også ud af noget andet: Det tog for megen tid fra mig. Ikke sådan at forstå, at der samlet set gik masser af tid med det – men sagen er jo, at når man har Live Web chat, skal man jo være der, når nogen skriver.
Det betød, at jeg blev afbrudt i mine andre opgaver alt for ofte, og det blev hurtigt et problem for mig. Faktisk så meget at jeg overvejede at fjerne chatten igen. Men så fandt jeg en løsning, der jo egentlig ligger snublende nær:
Pasning af web chat skal outsources
Jeg søgte lidt rundt på Google og fandt et firma, der hedder Topcall. De er egentlig et callcenter, men de har som en ekstra service, at de kan besvare web chat for kunder. Det er et super smart koncept og helt utroligt at ikke andre har fundet på det for længe siden:
Jeg tog fat i dem, og det viste sig, at de faktisk har softwaren, så jeg afinstallerede min egen løsning (og sparede penge der). I stedet installerede jeg deres løsning, der er ganske gratis, når man abonnerer på deres service. Og jeg var smart nok til at benytte mig af deres 30 dages gratis prøveperiode.
Jeg brugte vel en times tid på at instruere dem over telefonen – og så var de køreklare. Efter et par dages indkøring, hvor de havde lidt ekstra spørgsmål, var de 100% selvkørende, og nu er det dem, der passer chatfunktionen på min webshop.
Det betyder, at jeg kan passe mine opgaver og håndtere de mange ekstra ordrer, jeg får nu, hvor der er styr på den service.
Faktisk fungerer det hele så gnidningsløst, at jeg har besluttet helt at outsource min kundeservice til dem fra 1. januar 2017. Så kan jeg fokusere på driften og på de kommende udvidelser af min forretning, jeg har i støbeskeen.
Og dem kommer du helt sikkert til at høre mere om snart 😉
