Support betyder hjælp

By | 24. december 2013

Det er jo altid en behagelighed, når man kan kombinere noget arbejde med en helt privat opgave, så man sparer noget tid og for den sags skyld også nogle penge i privatbudgettet. Sådan en situation oplever jeg jævnligt for tiden, fordi mit arbejde med jævne mellemrum indebærer, at jeg skal besøge den efterskole, hvor vores datter tager 10. klasse i dette skoleår. Jeg sørger så for, at mine arbejdsmæssige besøg på skolen foregår om fredagen, så jeg kan have Birgitte med hjem på weekend, når jeg er færdig med mit arbejde på skolen.

Sådan var det også i dag, fordi skolen havde ringet til mig og præsenteret mig for en række små problemer, der var opstået med brugen af det intranet, jeg har etableret på skolen. Jeg kunne allerede af forklaringerne fra den lærer på skolen, som står for deres IT, at det måtte være serveren, som formentlig bare trængte til en genstart.

Det kunne jeg såmænd have guidet den pågældende lærer til selv at udføre, men det passede mig jo fint at aflægge skolen et besøg, og så kunne jeg jo også lige kontrollere hele intranettet, når jeg nu alligevel var der.

Det er lidt af en svir at stå for al IT service – som vi er specialister i hos Solutio –  på sådan en efterskole, for når der fra tid til anden opstår et problem, er der ikke den samme panik på som i en erhvervsvirksomhed, der kan tabe mange penge, hvis dens IT system er brudt ned i længere tid. I sådan nogle tilfælde er det bare om at rykke ud med det samme og få ordnet problemerne.

Der er mindre panik på, hvis for eksempel en server bryder ned i systemet på en af de efterskoler, vi har kontrakt med. Så er det naturligvis meget irriterende og forstyrrende for undervisningen på skolen, men der står ikke de store summer på højkant, så vi rykker ikke ud lige så hurtigt som i de tilfælde, hvor for eksempel et stop i produktionen på en virksomhed kan have store, økonomiske konsekvenser.

Den situation afspejler sig selvfølgelig også i prisen på de kontrakter, vi indgår omkring IT support. De virksomheder, som har behov for assistance 24 timer i døgnet alle ugens syv dage, skal naturligvis selv betale for den sikkerhed, det giver dem. Omvendt har vi en billigere løsning til kunder – i mange tilfælde skoler – som kan nøjes med en kontrakt, der forpligter os til at rykke ud indenfor 36 timer, og det er faktisk den type kontrakt, vi har med den efterskole, hvor Birgitte er elev i øjeblikket.

Så i dag var jeg som sagt på besøg på skolen, og efter at have genstartet skolens server, foretog jeg en grundig udmåling af deres intranet og sikrede mig, at forbindelsen til internettet også var oppe i højeste gear. Det hele fungerede på bedste måde, og jeg var faktisk færdig med arbejdet en lille times tid, før Birgitte var færdig med sin sidste time, så jeg fik tid til en lille spadseretur i den smukke natur, inden vi kørte hjem på weekend.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *