Jakke tid om lidt

By | 8. januar 2023

Vi har taget en ekstra uges ferie og er rejst på afbudsrejse ned sydpå til varmen og solen. Det var sådan en beslutning, vi tog i allersidste øjeblik. Vi så en annonce i avisen, talte om at benytte os af tilbuddet i fem minutter, og så var beslutningen taget. Min partner ringede op til rejsebureauet og fik os booket ind på flyet og hotellet. Jeg stod for at pakke vores kuffert. En uge, i solen, tænkte jeg, betyder shorts og t-shirts, badetøj, sandaler og ingen store sweatre. Så det var nemt at pakke kufferten.

Vi skulle afsted samme dag, og vi havde travlt med at få betalt de sidste regninger få vandet blomsterne lukket boligen ned, inden vi kørte i lufthavnen. Afsted kom vi, og flyet lettede til tiden. Vi var glade og tilfredse.
Men nu er vi så ankommet på øen. Vi bor på et lækkert, lille hotel, som ligger lidt uden for hovedbyen på øen. Vi blev transporteret herud i minibus, så vi har endnu ikke nået at lære området at kende. Det gør man bedst til fods, eller på en scooter, mener vi.

Lige nu sidder vi på hotelværelsets balkon og nyder udsigten. Vi kan se ud over havet, og solen er ved at gå ned. Klokken er kun 19:30.
Vi får en drink og sludrer om, hvordan vi vil bruge dagen i morgen, når vi er friske efter rejsen. På værelset ligger der en lille brochure med informationer om, hvad man kan se og gøre i området. Der er også reklamer for forskellige fiskerestauranter i nærheden. Vi er sultne, så vi tager pænt tøj på og går ud for at finde et sted at spise. Vi sætter os ved et bord udenfor og bestiller mad. Mens vi nyder, vores middag begynder det dog at blæse op. En brise tænker vi, den forsvinder igen. Men det gjorde den ikke. Vi begyndte at fryse. Vi spurgte ejeren af restauranten om det altid, blæser sådan – også om sommeren. Ja, hver aften ved 20:00 tiden begynder det at blæse. Vi er heldige i dag. Vinden er ikke så kraftig. Vi sætter os indenfor og nyder endnu et glas vin. Betaler for måltidet og får en kage serveret som dessert. På husets regning. Vinden er stærk, og vi går tilbage til hotellet. Vi fryser. Jeg har ikke husket at lægge nogen jakker eller sweatre i kufferten, så vi ved begge to, hvad vi skal i morgen: Vi skal på indkøb efter noget varmt overtøj. Det går ikke med kun t-shirts, hvis det blæser sådan hver eneste aften.

Vi starter derfor med at lede efter en butik med jakker til mænd. Det kan være svært at finde en jakke, min kæreste kan lide, så det bliver opgave nr. 1. Selv er jeg ikke så kræsen. Om det bliver en jakke eller en sweater, jeg skal have, er jeg ligeglad med. Bare det er et stykke varmt tøj, som kan holde mig varm. Vi skal jo ikke blive syge, mens vi er på ferie hernede.