Jeg sidder lige nu sammen med en eventmanager. Han har et lille, bitte kontor inde midt i byen. Han har travlt. Han har to mobiltelefoner liggende foran sig. Den ene modtager små pings i en uendelighed. Den anden kigger han på konstant. Han afviser adskillige opkald. Han forsøger at være til stede her, sammen med mig under interviewet. Jeg har kontaktet ham, fordi jeg vil gerne vide mere om, hvad en eventmanager egentlig laver. Jeg vil interviewe ham. Og han har givet mig en time af sin kostbare tid.
Hvad er en event manager
Mit første spørgsmål til ham er så: ”Hvad laver en eventmanager?” Svaret, jeg får, er lidt forvirrende for mig, fordi han fortæller mig, at han kan få en kontrakt med en stor institution, som vil have, at han arrangerer en stor international biennale. Han kan også få en mindre kontrakt, som handler om at sætte en lokal udstilling op nede på et eller andet museum. Han får også fortalt mig, at mange af de jobs, som han varetager, ikke er events som sådan. Det er mere arrangementer, der retter sig imod private. Det kan fx være, at han skal arrangere den årlige personalefest for en stor virksomhed. Der skal være aktiviteter, som kan få rystet alle medarbejderne, samme, og der skal dannes gode rammer for en god fest, hvor alle, der deltager, får en god oplevelse og får lyst til at være sammen med deres kollegaer dagen efter. Også selv om den pågældende kollega dummede sig og kom til at sige nogle ting på en ubehagelig eller klumpet måde.
Teambuilding og skattejagt i ét
Han fortæller mig, at en af de aktiviteter, som han er glad for at bruge i den slags opgaver, er en form for teambuilding-skattejagt for de ansatte i virksomheden. Den skal bare ske via GPS, så ingen føler, at de bliver hægtet af, fordi de ikke kan læse et almindeligt kort, der er trykt på papir eller pap. Da samtalen nu er blevet drejet over i segmentet, der handler om firmaarrangementer og sjov teambuilding, vil jeg selvfølgelig ikke lede den hen på andre sport. Derfor handler mit næste spørgsmål, om han har kunnet se en stigende tendens væk fra store firmaarrangementer og hen imod mindre arrangementer.
Svaret kommer prompte: ”Ja”. Der er en tendens til, at virksomheder foretrækker små events. Covid-19 er en del af svarene på, hvorfor det er sket. En anden del er, at jo flere teams og små grupper vi indgår i, desto mere viden tilegner vi os. Dermed bliver medarbejderne bedre, kvalificerede. Og det tæller i den hårde konkurrence, som mange virksomheder er ude i.
Svaret gør stort indtryk på mig. Men set i bakspejlet, så kan jeg se pointen i det. Det betaler sig at investere i de aktiver, man har. Et af enhver virksomheds aktiver er de mennesker, som arbejder for virksomheden. Dem skal man passe på: Man skal forkæle dem til personalefesterne, og man skal huske, at de måske kan meget mere, end de viser til hverdag. Og det kan eventmanageren hjælpe dig med at få forståelse for.