Sidste vinter gik vores varmeregning bare FOR højt op. Vi har endda relativt billig fjernvarme, men alligevel løb det løbsk. Og vi husker faktisk at lukke dørene, skrue ned for varmen og alt det der. Altså måtte der være noget galt et sted. Vi fik en tekniker fra fjernvarmeværket ud at tjekke det hele, og han fandt absolut intet. Men han spurgte til gengæld ind til vores isolering, og der måtte vi blive svar skyldige, for det anede vi faktisk ikke noget om. Vi er jo begge børn af curlingforældre, og selvom jeg går i skovmandsskjorte, har skæg som bare pokker og en jævnlig man-bun, aner jeg meget lidt om realiteterne i verden.
Hjælp fra autoriseret isolationsfirma
Tekniken anbefalede os at ringe til det lokale isoleringsfirma – Viking Isolering – for at få udført et tjek af tilstanden på isolering. Det gjord ejeg så, og jeg talte med ejeren selv. Han var vældigt flink, og vi aftalte et besøg hos os allerede 2 dage senere.
Han ankom med noget måleudstyr, som jeg ikke helt forstod, men det var noget med termografi og at han kunne se, hvor der strålede varme ud eller kuldebroer eller sådan noget.
Det viste sig, at der var 2 store problemområder i vores hus, som mine forældre har købt til os – og at det var endda en hel del:
- Vores loft var på det nærmeste helt uden isolering, og da varme stiger op, betød det, at en meget stor del af varmen ganske enkelt fes op på loftet og der fra ud. Vi havde akut brug for loftisolering. Her ville firmaet indblæse isoleringen med specielt udstyr.
- Hulmurene var meget dårligt isolerede i 2/3 af huset. Det var den gamle del af huset – tilbygningen er af nyere dato, og der var der ikke noget at komme efter hvad angår hulmursisolering. Han viste mig på deres hjemmeside, hvad det går ud på med hulmursisolering: https://www.viking-isolering.dk/vi-tilbyder/hulmursisolering/
Varmeregningen i dag
Nu er fyringssæsonen jo startet, og jeg skal lige hilse og sige, at der er sket noget, efter Viking fik isoleret! Vi har brugt næsten 35% mindre i oktober 2017, end vi gjorde i 2016, og det er dælme en stor besparelse, når vi tager med i betragtning, at vi var bortrejste 10 dage i oktober 2016, men at vi har været hjemme hele oktober 2017!