Det var faktisk lidt nedslående, da jeg i sidste uge ringede til værkstedet hos den bilforhandler, hvor jeg har købt de to seneste nye biler og siden har fået dem passet på værkstedet. Det nedslående bestod i, at jeg fik at vide af værkføreren, at min faste mekaniker, Bjarne, havde valgt at forlade sin stilling for at starte for sig selv.
Jeg har været ovenud tilfreds med Bjarnes arbejde på mine biler, så det var en ærgerlig besked at få, men jeg fik da lokket ud af værkføreren, at Bjarne har åbnet et specialværksted for biler under navnet BN-biler et sted i industrikvarteret her i byen.
Så i stedet for at bestille tid til service på mit sædvanlige værksted valgte jeg at kontakte Bjarne for at høre, om han fortsat kunne servicere min bil på sit nye værksted. Jeg kørte ud til adressen og fik en hyggelig sludder med Bjarne, som hellere end gerne ville fortsætte med at tage sig af min bil.
Han fortalte mig, at han i flere år havde puslet med tanken om at starte et værksted, der primært henvender sig til folk, der går meget op i deres bil og derfor også er parate til at betale for reservedele af høj kvalitet. Faktisk, fortalte han, er der mange mænd, der går vældig meget op i deres bils ydeevne, og det er altså ikke kun unge ”Brian’er”, der gør det.
Han nævnte også, at især biler med turbolader (læs om turbolader her) kræver en vis ekspertise, hvis de skal holdes i absolut topform, og den ekspertise besidder Bjarne i hvert fald, har jeg selv erfaret.
Vi aftalte en tid til serviceeftersyn på min bil, og han fortalte mig, at han i sit nye værksted gjorde meget i chiptuning af forskellig art. Sagen er, fortalte han, at man faktisk kan trække lidt flere hestekræfter ud af en turbomotor, uden at det går ud over brændstofforbruget, og uden at det indebærer øget slid på motoren.
Det var jeg faktisk interesseret i, men han understregede, at man under kørsel så bør holde godt øje med ladetrykket, så det ikke kommer for højt op, så hvis jeg ville vælge sådan en chiptuning, anbefalede han, at jeg fik monteret et ekstra instrument i bilen, så jeg kan holde øje med ladetrykket. Han viste mig nogle ganske flotte Autogauge ure, som han var blevet forhandler af, og jeg sagde ja tak til at få monteret sådan en ladetryksmåler i bilen.
Mens vi gik rundt i hans nye og meget flotte værksted, bemærkede jeg en stor hylde fyldt med kasser med luftfiltre, og Bjarne forklarede, at der var tale om et fabrikat, han længe havde ønsket at blive forhandler af. Sådan et KN luftfilter er bare det bedste, man kan sætte i sin bil, bedyrede han, og vi aftalte, at han ved serviceeftersynet skulle udskifte min bils luftfilter til sådan et.
Men ellers har jeg ikke oplevet fejl på min bil, så det handler bare om almindelig service og udskiftning af motorolie, og det får jeg foretaget i morgen.