
Da jeg sidste år skiftede vores bil ud med en ny af et mærke, som vi ikke tidligere har kørt i, viste det sig også at være starten på et meget tættere ”samliv” med vores lokale forhandler af det mærke, end jeg tidligere har været vant til.
Det startede faktisk allerede en uge efter, at vi havde fået leveret vores fabriksnye bil. Da modtog jeg en SMS på min telefon med et ”tillykke med din nye bil” og en opfordring til at kontakte forhandleren, hvis der var noget som helst ved bilen, som jeg var i tvivl om.
Det glædede mig med den interesse for mig som kunde, og jeg har siden haft det udmærket med, at jeg med jævne mellemrum modtaget et nyhedsbrev fra forhandleren med oplysninger om for eksempel nye tiltag i forretningens forskellige afdelinger.
Det gik nu hurtigt op for mig, at der i høj grad er tale om e-mail marketing, for i alle nyhedsbrevene er der også regulære tilbud på nedsatte varer som for eksempel forskelligt ekstraudstyr til de forskellige modeller af det pågældende mærke.
Her i foråret modtog jeg en SMS fra værkstedet om, at det var ved at være tid til at skifte fra vinterdæk til sommerdæk, så da jeg for en måneds tid siden besøgte værkstedet hos bilforhandleren for at få skiftet hjul, satte jeg mig i den lille sofagruppe, forhandleren har stillet op i salgsafdelingen, for at vente på, at værkstedet fik skiftet mine hjul.
Den sælger, jeg havde handlet med sidste år, kom og satte sig ved siden af mig for at hilse på, og jeg benyttede lejligheden til at udtrykke min tilfredshed med den SMS service, jeg havde nydt godt af med hensyn til at få skiftet hjul.
Han fortalte, at det ret beset er en meget overkommelig indsat at sende nyhedsbreve og diverse SMS’er ud til kunderne, for virksomheden har investeret en smule i den nødvendige software til at gøre det uden ret meget besvær.
Og vi har oplevet en klar fremgang i omsætningen på værkstedet og i omsætningen af forskellige ekstraudstyr til bilerne, efter at vi tog vores nyhedsbrev system i brug, fortalte sælgeren. For mange af vores kunder tænker nok ikke over, at vi i forretningen også har de forskellige varer, som mange er tilbøjelige til at købe på en tankstation eller i en specialforretning med udstyr til biler. Men når de så med jævne mellemrum får sådan nogle nyhedsbreve fra os, så bliver mange opmærksomme på, at de lige så godt kan handle her, hvor de jo i forvejen får udført service på deres bil.
Ja, det er da selvfølgelig oplagt, tænkte jeg, og der kan for så vidt heller ikke være noget odiøst i, at en bilforretning gør sig alle mulige anstrengelser for at øge salget af de produkter og serviceydelser, de har i forretningen. Og for os som kunder er der en klar fordel ved at blive mindet om det, når det for eksempel er tid til at skifte fra vinterhjul til sommerhjul eller omvendt.
